
„Cicho sza, kto się u nas uczy ten to hasło zna”
Świetlica w naszej szkole otrzymała środki z Gminy Bobrowniki na zakup pomocy dydaktycznych i wyposażenia, dzięki temu zakupiliśmy liczne gry dydaktyczne, programy multimedialne, a także wyposażyliśmy świetlicę w miękkie fotele na których dzieci mogą się zrelaksować. Zakupiliśmy też kolorowy panel do ciekawych zabaw kreatywnych, drzewko do zabaw sensorycznych oraz analizator hałasu.
Analizator hałasu wzbudził spore zainteresowanie u naszych uczniów, każdy chciał przetestować jak urządzenie działa. Pomoże on naszym uczniom nauczyć się pracować i odpoczywać w ciszy. Przyrząd służy do kontroli poziomu hałasu w pomieszczeniach. Nie zawsze bowiem jesteśmy świadomi jaki wpływ ma hałas na nasze funkcjonowanie. Jako hałas uważa się wszystkie dźwieki, które nam przeszkadzają lub są niepożądane w określonej sytuacji. Mogą to być dźwięki nawet o niskim poziomie. Wyższe poziomy mogą u nas powodować reakcje wegetatywne, lub czasowe a nawet trwałe uszkodzenia narządu słuchu. W warunkach szkoły hałas może powodować pogorszenie zrozumiałości mowy, co zmusza nauczycieli i uczniów do mówienia odniesionym głosem a to z kolei prowadzi do uszkodzeń narządów artykulacyjnych.
Oto schemat objawów występujących u człowieka pod wpływem hałasu:
Poziom dźwięku w dB |
Strefa |
Objawy działania hałasu |
30 |
I |
Wystepują reakcje psychiczne |
65 |
II |
Pojawiają się reakcje wegetatywne |
90 |
III |
Zachodzi również możliwość uszkodzenia anatomicznego ucha zewnętrznego |
130 |
IV |
Hałas wpływa już bezpośrednio na komórki nerwowe i może spowodować ich uszkodzenia |
W hałasie o poziomie:
0-30 dB |
Można porozumiewać się szeptem |
35-55 dB |
Można porozumiewac się głosem normalnym |
60-75 dB |
Można porozumiewać się głosem podniesionym |
80-95 dB |
Rozmowa jest bardzo utrudniona |
95-100 dB |
Można porozumiewać się tylko krzykiem |
Powyżej 100 dB |
Ustne porozumiewanie staje się niemożliwe |
O biernym paleniu wiemy już sporo ale o biernym słuchaniu i jego szkodliwości dopiero zaczyna się mówić. Najwyższy czas aby temu zjawisku zacząć planowo zapobiegać . Chrońmy nasze dzieci przed szkodliwością hałasu.
25 kwietnia będziemy obchodzić Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem. W związku z tym zachęcamy uczniów wraz z rodzicami do wspólnego przygotowania plakietek symbolizujących i zachęcających dzieci do utrzymywania ciszy. Szczegółowych informacji udziela pedagog szkolny Krzysztofa Urbańska.
Na autorów najciekawszych plakietek czekają nagrody.