
„Junior Odkrywca” – zajęcia badawcze i eksperymenty w grupie „Starszaki”
„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż - a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!"
Konfucjusz
Powszechnie wiadomo, iż dzieci przedszkolne charakteryzuje naturalna ciekawość tego co je otacza. Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Zabawy te stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Rozwijając umiejętność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo-skutkowego, porównywania i uogólniania przyczyniają się do rozszerzenia horyzontów myślowych przedszkolaka. I chociaż niektóre eksperymenty wydają się trudne, bo związane z dziedzinami, takimi jak fizyka lub chemia, to dają dziecku okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki a wiedza i umiejętności zdobywane we wczesnym dzieciństwie staną się inspiracją i pomostem do wiedzy zdobywanej na kolejnych szczeblach edukacji.
Od 16 listopada wychowawca grupy „Starszaki” mgr Barbara Zarodkiewicz – Czapla dla chętnych dzieci poza podstawą programową organizuje i prowadzi zajęcia badawcze pod hasłem: „Junior Odkrywca”. Zajęcia proponowane dzieciom w dużej mierze sprzyjają budowaniu wysokich standardów nauczania przy użyciu szczególnych metod dydaktycznych.
Wychodząc z założenia, że każde dziecko lubi zabawę i eksperymenty wychowawca postanowił połączyć te aspekty i zapewnić dzieciom solidną dawkę wiedzy teoretycznej i praktycznej z przedmiotów ścisłych, przekazując ją w postaci ciekawych i wesołych doświadczeń naukowych. Dzięki prowadzonym warsztatom naukowym dziecko rozwija swoje chęci poznawcze i odkrywa tajniki biologii, chemii i fizyki. Zajęcia i tematykę dostosowano stopniem trudności do wieku dzieci tak, aby umożliwić im wesołą zabawę naukowąuwzględniając zarówno ich dotychczasową wiedzę ogólno przyrodniczą oraz możliwości manualne.Wszystkie warsztaty oparte są na twórczej pracy dzieci a zagadnienia teoretyczne tłumaczone zawsze w łatwy i zabawny sposób.
W ramach prowadzonych warsztatów odbyły się zajęcia o tematyce:
-
„Po co nam płyn do naczyń?” – napięcie powierzchniowe
-
„Która woda jest cięższa: słona, czy słodka?” – ciężar wody, ruch cząsteczek
-
„Solanka” - eksperymenty z jajkiem, właściwości wody słodkiej i słonej
-
„Ciecz nienewtonowska”- określanie stanu stałości ciał: ciecz, ciało stałe
-
„Sztuczny śnieg” – tworzenie masy plastycznej na bazie pianki do golenia i mąki ziemniaczanej
-
„Sztuczny śnieg” - tworzenie masy plastycznej na bazie mydła w płynie i mąki ziemniaczanej
-
„Perły w słoiku” – napięcie powierzchniowe
-
„Pożar na statku” – obserwacja procesu spalania się tlenu.
-
„Kolorowe wulkany”
-
Zabawy z jajkiem: „Gumowe jajko”, „Lakierowe pisanki”, „Skaczące Jajko”
-
„Transport wody”; transport wody w liściach i za pomocą ręcznika papierowego
-
„Jak powstają galaktyki” i „Kosmos w słoiku”
-
Sianie rzeżuchy i owsa wielkanocnego na różnych podłożach
Zajęcia spotkały się z dużym zainteresowaniem zarówno dzieci jak i rodziców. W każdym zajęciu bierze udział duża ilość dzieci. W czasie zabaw badawczych i eksperymentów dzieci potrafią skoncentrować swoją uwagę, działać sprawnie według instrukcji, z zainteresowaniem śledzić przebieg doświadczenia i właściwie wysnuwać wnioski i analizować.