
„PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA”- Sprawozdanie z realizacji ogólnopolskiego projektu edukacyjnego
„PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA”
Realizatorzy:
Klasa I i II
Zespołu Szkolno - Przedszkolnego
w Sączowie
Nauczyciele:
Iwona Sowiślok – wych. kl. I
Barbara Zarodkiewicz – Czapla – wych. kl. II
W projekcie uczestniczyła klas I i II ZSP w Sączowie. Uczniowie zrealizowali 12 zadań.
I. Zadanie 1: Nauka i zaśpiewanie Hymnu Polski – Mazurka Dąbrowskiego.
Uczniowie opanowali 4 zwrotki Hymnu Polski. Wspólnie z uczniami Szkoły Podstawowej uczestniczyli w ogólnopolskiej akcji „Do Hymnu”. Zaśpiewali Hymn Polski i 2 pieśni patriotyczne: „Rotę” i „Marsz Polonia”. Uczniowie kl. I i II wzięli również udział w biciu rekordu w śpiewaniu Hymnu Polski.
II. Zadanie 2: Apel lub inscenizacja z okazji 11 listopada – współudział.
Z okazji 100 leci odzyskania przez Polskę niepodległości uczniowie kl. I i II włączyli się w przygotowanie środowiskowej uroczystości: „Dla Niepodległej”, która odbyła się 11 listopada 2018 r. w Domu Kultury w Sączowie. Uczniowie zaśpiewali piosenkę patriotyczną „ Jestem Polką i Polakiem” oraz wyrecytowali wiersz „Polska”.
Uroczystość została zorganizowana przy współudziale różnych podmiotów, instytucji i organizacji działających w sołectwie Sączów. Scenariusz uroczystości zawierał montaż słowno – muzyczny przygotowany przez uczniów Szkoły Podstawowej, występ taneczny dzieci z Przedszkola Publicznego w Sączowie – „Krakowiak”, występ artystyczny Zespołu Śpiewaczego „Sączowianki” i Zespołu „Małe Sączowianki” działających przy Kole Gospodyń w Sączowie, występ wokalny młodych artystów reprezentujących Koło Wokalne działające przy Domu Kultury w Sączowie w repertuarze pieśni i piosenek patriotycznych.
III. Zadanie 3: Nauka piosenki o tematyce patriotycznej.
Uczniowie kl. I i II pod kierunkiem wychowawczyń zorganizowali środowiskowe wydarzenie: „Wspólne śpiewanie pieśni patriotycznych”, które odbyło się 28 października 2018 r. w kościele św. Jakuba w Sączowie. Dzieci zaprezentowały kilka sztandarowych pieśni i piosenek patriotycznych: „Mazurek Dąbrowskiego”, „Białe róże”, Marsz Polonia”, „Jak długo na Wawelu”, „Rota”, „Wojenko, wojenko”.
IV. Zadanie 6: Nauka wiersza o tematyce patriotycznej.
Włączając się w organizację środowiskowej uroczystości z okazji 11 listopada, uczniowie opanowali wiersz „Polska”.
V. Zadanie 7: Zorganizowanie Kącika „Piękna nasza Polska cała” o tematyce folkowej i patriotycznej.
Na głównym hollu szkolnym uczniowie pod kierunkiem wychowawczyń przygotowali Kącik „Piękna nasza Polska cała”. W kąciku znalazła bardzo bogata wystawa eksponatów regionalnych: dawne maszyny i urządzenia wykorzystywane w gospodarstwach domowych i sprzęty rolnicze, ręcznie haftowane makaty, elementy regionalnego stroju, dawne elementy wystroju wnętrz. W przygotowanie wystawy bardzo aktywnie włączyli się rodzice i dziadkowie dzieci.
Kącik wzbogacono o ekspozycję patriotyczną ilustrującą ważne wydarzenia związane z odzyskaniem nieodległości przez Polskę.
VI. Zadanie 9: Zabawa ludowa – zapoznanie dzieci z wybraną zabawą.
Dzieci poznały zabawę ludową „Miotlarz”.
VII. Zadanie 11: „Na skrzydłach historii” – wykonanie prezentacji multimedialnej o swojej miejscowości.
Uczniowie zgromadzili informacje, zdjęcia i ciekawostki o swojej miejscowości, które wykorzystano do opracowania prezentacji multimedialnej „Na skrzydłach historii – Sączów dawniej i dziś”. Prezentację zamieszczono na stronie internetowej ZSP.
VIII. Zadanie 12: Wysłanie kartki na podany adres.
Uczniowie opracowali graficznie pocztówkę ze swojej miejscowości i wysłali z pozdrowieniami na podany adres.
IX. Zadnie 13: „Napisz kartkę bohaterom” – wysłanie kartek dla bohaterów powstania warszawskiego.
Uczniowie poznali podstawowe fakty historyczne związane z powstaniem warszawskim oraz ogólne zasady akcji „Napisz kartkę bohaterom”. Własnoręcznie wypisali karki i wysłali na podany adres.
X. Zadanie 16: „Drzewo Pamięci” – zasadzenie na wybranym terenie drzewka jako symbolu życia i wolności.
W centralnym miejscu swojej miejscowości uczniowie wspólnie z nauczycielami i przedstawicielami władz sołeckich zasadzili drzewko.
XI. Zadanie 17: Konkurs fotograficzny pt.: „To wszystko Polska”.
W ramach projektu uczniowie wzięli udział w rodzinnym konkursie fotograficznym „To wszystko Polska” według opracowanego regulaminu.
XII. Zadanie 18: „Szlakiem historii” – zorganizowanie wycieczki, której celem będzie poznanie zabytków kultury regionalnej, dorobku historycznego, kultury, architektury i tradycji.
Uczniowie odbyli całodniową wycieczkę do Krakowa. Poznali miasto Kraka i ważne zabytki, których znakomita część wzniesiona została w okresie średniowiecza. Spacerując szlakiem określanym mianem Drogi Królewskiej uczniowie ubrani w elementy średniowiecznych strojów poznawali Kraków i jego zabytki. Trasa wiodła od Barbakanu ulicą Floriańską, przez Rynek Główny i ulicę Grodzką.Jej końcowym etapem było Wzgórze Wawelskie i wieńczący je wspaniały Wawel.