
„Smakowa tęcza dla niejadka”
Sprawozdanie z realizacji projektu edukacyjnego z zakresu edukacji zdrowotnej
„Smakowa tęcza dla niejadka”.
Autorki projektu: Jadwiga Skubis, Anna Czapla
Projekt „ Smakowa tęcza dla niejadka” został opracowany i przeprowadzony w ramach realizowanego przez przedszkole Programu Śląskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie”. Autorki projektu, słuchaczki studiów podyplomowych z zakresu arteterapii, oparły realizację projektu na wybranych technikach arteterapeutycznych: mapping, mandala oraz kompozycja i sztuki wizualne.
Głównym celem projektu było wyrabianie prawidłowych nawyków żywieniowych u dzieci poprzez poznanie czterech podstawowych smaków rożnych produktów spożywczych z wykorzystaniem elementów arteterapii.
Projekt obejmował pięciodniowy cykl zajęć w których wzięły udział dzieci 5-6 letnie z grupy popołudniowej.
Dzień pierwszy.
„ Piramida zdrowia”
Poznanie wartości odżywczych poszczególnych produktów spożywczych. Analiza „ Piramidy Zdrowia” samodzielne wykrycie i naprawa błędów ukrytych w piramidzie – działanie arteterapeutyczne z nakładką foliową.
Dzień drugi.
„ Tęcza smaków”
Układ choreograficzny do piosenki „ Jesteśmy kroplą tęczy”. Degustacja produktów spożywczych o rożnych smakach: słodki, kwaśny, gorzki, kwaśny, ostry. Dopasowywanie umownego koloru do smaku. Malowanie dłońmi map smakowych na dużych formatach – działanie arteterapeutyczne - technika mappingu.
Dzień trzeci.
„ Zbożowe tace”
Poznanie rożnych produktów zbożowych i ziaren, rozumienie ich zdrowotnych walorów, działanie arteterapeutyczne – elementy jogi dla dzieci, wykonanie zbożowych mandali.
Dzień czwarty.
„ Przedszkolna uczta smakowa”
Utrwalenie nazw i kolorystyki poznanych smaków, działanie arteterapeutyczne – samodzielne komponowanie kolorowych kanapek, degustacja, dostrzeganie możliwości zmian w swoim odżywaniu.
Dzień piąty.
Utrwalenie zdobytych wiadomości, urządzenie wystawki wykonanych prac technikami arteterapeutycznymi. Prezentacja multimedialna dla rodziców z przeprowadzonego projektu.
Efekty przeprowadzonych działań:
Dzieci:
- poznały wartości odżywcze poszczególnych produktów w obrębie „ Piramidy zdrowia”
- rozpoznają podstawowe smaki ( słodki, słony, kwaśny, gorzki)
- nazywają wrażenia smakowe w czasie spożywania różnych produktów spożywczych
- klasyfikują produkty według wrażeń smakowych
- potrafią przygotować proste potrawy wywołujące rożne wrażenia smakowe
- chętniej sięgają po nową wcześniej nieznaną żywność